Přeskočit na hlavní obsah

Lidé - Matt Haig


4 ⭐ z 5 ⭐

"Všichni lidé se zabývají láskou, ale nechápou ji. Kdyby pochopili, potom by zmizela."

Lidé jsou knihou, která je v mnohém výjimečná. Je psaná úplně jinak než knihy, na které jsme zvyklí, a proto i tato recenze, nebo spíše povídání o knize, bude tak trochu jiná. 

V této knize najdeme příběh, ale ten zde není vůbec důležitý. To, co je tu důležité, je to, že je to kniha, která v sobě nese jedno velké poslání, a přesto to není kniha pro každého. Není to totiž obyčejný román, ale filosofické dílo, které člověka opravdu donutí zamyslet se nejen nad svým vlastním životem, ale nad celým smyslem bytí. Ačkoliv se z počátku může zdát, že je to kniha o matematice, tak se tím rozhodně nenechte odradit. Je to kniha, která je plná otázek, myšlenek a skrytých významů, kniha o lásce a o hledání jejího smyslu a podstaty, o životě lidí, o rodině, o bolesti a věrnosti. 

"Nezáleží na délce života. Podstatná je jeho hloubka.
Zatímco se budeš prohrabávat hlouběji, snaž se, ať máš slunce nad sebou."

Vypravěčem tohoto příběhu je bezejmenný mimozemšťan, který byl na Zemi poslán s jediným úkolem, a to zastavit lidský pokrok. Významný matematik a profesor Andrew Martin totiž dokázal nemožné a vyřešil Riemannovu hypotézu. Vyřešení tohoto matematického problému by pro lidstvo znamenalo veliký technologický krok vpřed. Úplně by to změnilo celý život na Zemi, a to vypravěčova rasa nemůže dopustit. Podle nich totiž lidé nejsou na tento pokrok dostatečně připraveni a mohlo by to nadělat velké škody v celém vesmíru. Andrewa proto unesou, zabijí a do jeho těla dosadí jednoho zástupce svého lidu, který má vymazat veškeré důkazy o profesorově úspěchu, a to i za cenu toho, že bude muset někoho zabít. Na Zemi jde s informacemi, že lidé jsou krutí, násilničtí a arogantní. Postupem času ale začne lidi více a více poznávat, a nejen je. Pozná zde bolest a emoce, které na své planetě nemůže cítit. Pozná, jaké to je někoho milovat a být milován, jaké to je mít rodinu a jaké to je být člověkem. 

"Nesnaž se o dokonalost. Vývoj a život se odehrávají pouze prostřednictvím chyb."


Kniha je poměrně tenká, má jen něco málo přes 300 stran, ale i tak jsem ji četla zhruba 3 týdny. Nedá se totiž přečíst rychle, nebo aspoň já jsem toho nebyla schopná. Často jsem totiž čtení musela přerušovat a dlouze přemýšlet nad tím, co jsem se tam dočetla. Někdy jsem dokonce jednu kapitolu četla i vícekrát dokola, nebo jsem jen zírala z okna a nedokázala číst dál. Kniha ve mě vyvolávala spoustu emocí, a to ať už těch příjemných, nebo nepříjemných. Ačkoliv se četla hrozně pomalu, tak se četla dobře. Má mnoho krátkých kapitol, díky čemuž příběh plyne dost svižně. 

Hlavního hrdinu jsem si hodně oblíbila a ráda jsem sledovala jeho cestu, vývoj, a hlavně jeho myšlenky. Nejprve mu lidé přišli nechutní, ať už vzhledově, tak i povahově. Nechápal, proč musí nosit oblečení, nechutnalo mu lidské jídlo, náš svět a technologie mu přišly zastaralé a plival na lidi namísto pozdravu, protože si myslel, že je to tak správné. Postupem času ale začal lidi a jejich život chápat, a dokonce si je oblíbil, nejvíce pak "svou" rodinu. 

"...Nade mnou stál nějaký člověk a na sobě měl oblečení. Blízkost jeho tváře mi dělala starost. Ne, ten pocit byl intenzivnější než pouhá starost. Byl jsem vystrašený, děsilo mě to. Nikdy jsem neviděl nic podobného tomuto člověku. Jeho tvář vypadala zvláštně, byla plná nepochopitelných otvorů a výčnělků. Starosti mi dělal především nos..."

Vedlejšími postavami jsou Isobel - manželka, Gulliver - syn a Ari - nejlepší přítel, kteří nevědí, že Andrew už vlastně není Andrew. To, že se chová jinak, přisuzují psychickému zhroucení z přepracování a vlastně tuto změnu vítají. Původní Andrew byl totiž velký sobec a workoholik, což náš vypravěč není. Naopak je ke své rodině milý, ohleduplný a vlídný. To, že je jeho úkolem je zabít, je věc druhá. 

"Na klíně mi přistál lístek. Byl mrtvý a hnědý. Držel jsem ho a z nějakého důvodu jsem s ním soucítil. Možná proto, že když teď soucítím s lidmi, dokážu soucítit téměř se vším."

V knize dojde i k pár zvratům, které tu ale podrobněji rozebírat nebudu, vyzradila bych už toho moc a nechci Vás obrat o tento skvělý zážitek, který Vám může kniha nabídnout. Úplně přesně nedokážu tuto knihu popsat, ale pokud si chcete odpočinout od složitých příběhů a chcete něco spíše oddechového, milého, inspirujícího, smutného i veselého zároveň, tak rozhodně sáhněte po této knize. 

"Máš štěstí, že žiješ. Dýchej a vnímej krásy života.
Nikdy nepovažuj za samozřejmost ani jediný okvětní lístek jediného květu." 




Za možnost si tuto knihu přečíst moc děkuji internetovému obchodu Megaknihy, který mi ji poskytl na recenzi. Pokud tě kniha zaujala, seženeš ji zde. #spoluprace #recenznivytisk

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzavřené spolupráce

V současné době mám uzavřené tři stálé spolupráce (#booklab, CREW, Megaknihy) a zároveň navazuji i několik jednorázových spoluprací. Spolupracuji i jako betačtenářka či posudkářka .    Přehled všech spoluprací: #booklab (Slovart) CREW Megaknihy Knihy Dobrovský Humbook FANTOM Print autoři/autorky knih Více o jednotlivých spolupracích zjistíte kliknutím na daný název.  V případě zájmu o spolupráci/betačtení mě můžete kontaktovat na mém instagramovém profilu  či na e-mailové adrese petravachlova@gmail.com. 

Spolupráce s autory/autorkami knih

  Autoři/ autorky, se kterými jsem spolupracovala: Petra Variant   Aglajina zem   Eva Pospíšilová, Klára Pospíšilová   Pátá minuta je o nás  Neexistence Petra Martišková   Tajemství obsidiánu Kouzlo obsidiánu (betačtení) Síla obsidiánu (betačtení)  Náhodou (betačtení) Ve spolupráci s nakladatelstvím  Alpress  + autorkou:  Vůně léta Letní vzplanutí Lenka Poláčková prozatím tajné knihy v rámci betačtení  Vojtěch Hlavenka (Artemian) Vazači zhouby Barb Rýdl  Ten, co kráčí se smrtí 

#booklab (Slovart)

  S nakladatelstvím #booklab mám uzavřenou stálou spolupráci .  Poskytnuté recenzní výtisky knih: Vampýrská akademie I  (Richelle Mead)  Příběhy z Akademie lovců stínů  (Cassandra Clare a spol.) Gallant  (B. E. Schwab)  Vampýrská akademie II - Mrazivý polibek  (Richelle Mead) Vampýrská akademie III - Stínem políbená  (Richelle Mead)  Oko hurikánu - Seafire 3  (Natalie C. Parker)  Vampýrská akademie IV - Krvavý slib  (Richelle Mead)  Dračí plamen   (Patrick Ness)  Alcatraz versus ďábelští knihovníci  (Brandon Sanderson)  Vampýrská akademie V - Spoutáni magií (Richelle Mead)  Každý někdy udělá chybu (Kristin Dwyer)  Vampýrská akademie VI - Poslední oběť (Richelle Mead)  Ofélie už je taková (Racquel Marie)  Detektiv kostlivec - Žezlo prapředků (Derek Landy)  Řetěz z trnů (Cassandra Clare)  Monin kouzelný průvodce obranným pečením (T. Kingfischer)  Detektiv kostlivec 2 - Hra s ohněm (Derek Landy)  Alcatraz versus legie Zakladatelových kostí (Brandon Sanderson)  Pokrevní pouta I (Rich