Přeskočit na hlavní obsah

Obhájce - Victor Methos

⭐⭐⭐⭐/⭐⭐⭐⭐⭐

Příběh, který je inspirován skutečnou událostí.

Jak máme obhájit člověka, který nepopírá, že zabil jiného člověka? Přesně takový úkol dostane Brigham, čerstvě vystudovaný advokát, který zatím s obhajobou vraždy nemá žádné zkušenosti, ale přesto věří, že dokáže Amandu obhájit tak, jak si to zaslouží. Amanda zastřelila muže, který unesl její malou dcerku, kterou poté zneužíval a zabil ji. Amanda byla jeho činem tak zlomená, že se rozhodla vzít spravedlnost do vlastních rukou a teď je ta špatná ona. Vypadá to, že jediný, kdo s ní soucítí a chápe její čin, je Brigham, proti kterému stojí Vince Dale, prokurátor, který se nebojí ničeho a chce si na tomto případu zvednout popularitu, kterou má už tak vysokou. Vince je velké zvíře mezi prokurátory a pro Amandu navrhuje ten nejvyšší trest, a to trest smrti a je ochotný udělat cokoliv, aby byl v tomto případu úspěšný. Brigham, který nemá žádné zkušenosti, v něm tak má velmi silného soupeře....

Ukázka z knihy:

Když přišel, seděla už Amanda za přepážkou. Vlasy měla stažené dozadu a sepnuté sponkou. Pohlédla na něho a na popraskaných rtech se jí objevil skoro neznatelný úsměv.
"Jak se držíte?" zeptal se Brigham. V blogu jednoho advokáta se dočetl, že by se obhájce nikdy neměl ptát vězně, jak se má, protože odpověď bude vždycky stejná: "mizerně".
"Dobře. Díky, že jste za mnou zase přišel."
"To není za co. Chci s vámi probrat pár věcí." Přikývla. "Zaprvé, několikrát jsem si prošel celý váš případ, Amando. Kolegyně, která mi s ním pomáhá, si ho prošla také. Myslí si, že bychom se měli pokusit vyjednat dohodu, která by snížila obvinění na zabití druhého stupně."
"Co to znamená?"
"Zabití se dopustí člověk, který někoho připraví o život neúmyslně."
"Ale já to chtěla udělat..."

Obhájce je kniha, která se mi četla velice dobře. Jednak protože je to příběh z právnického prostředí, které mě velice zajímá, a také protože je napsaný tak krásným, nenuceným způsobem. Nejprve poznáme Brighama, který zrovna dostává svůj diplom z práv a hledá si práci jako advokát. Poté poznáme příběh Amandy, který je velice smutný. Já sama jsem se od začátku stavěla na stranu Amandy. Myslím si, že v jejím případě se dá její čin svým způsobem pochopit. Ano, neměla právo ukončit něčí život, ale proč by měla dostat hned trest smrti? Myslím si, že ten trest smrti je v tomto případě nepřiměřeně přísný. Na Brighamovi se mi líbilo, že jí hned neodsoudil jako většina lidí a snažil se jí co nejvíce pomoct. Také se mi na něm líbila jeho nebojácnost a sebevědomí, které měl. V knize je také vidět, jak Brigham díky tomuto případu prošel vývojem, a to od naivního mladíka, který věří, že spravedlnost vždycky zvítězí až po muže, který se umí prát za to, čemu věří. Celý příběh se odehrává na zhruba 180 stránkách, takže se jedná o opravdu útlou knížečku, ale jedná se o velice napínavý a silný příběh. Díky tomu, že je kniha tak krátká, se do ní aspoň nevešly žádné zbytečné odchylky od tématu a skoro celou dobu se děj točí okolo daného případu. Sem tam se samozřejmě nějaká ta odchylka objeví, ale není to nic, co by zbytečně odvádělo naší pozornost nebo nás to nudilo. Celý příběh jsem hltala od začátku až do konce. Je to totiž jeden z těch příběhů, kdy do poslední chvilky nevíme, jak to dopadne a pouze doufáme, že to dopadne tak, jak chceme.

"Pamatuj si, že slova jsou jen slova. Co ovlivní porotce, jsou obrazy. A nejmocnější obrazy jsou ty, které si vykreslí sami."