Nimbus - Neal Shusterman

POZOR TATO RECENZE OBSAHUJE SPOILER NA KNIHU SMRTKA!
Recenze na knihu Smrtka zde.

Nimbus je druhou knihou z triologie Smrtka.

⭐⭐⭐⭐⭐/⭐⭐⭐⭐⭐

"Tomu, co přijde, se nedá uniknout."

Od událostí na konkláve, na kterém se určilo, že smrtkou se stane Citra a ne Rowan, uplynulo zhruba rok. Citra začala užívat své nové jméno, a to ctihodná smrtka Anastázie. Zůstala u ctihodné smrtky Currierové, která se stala její přítelkyní a obě zůstaly věrny starému řádu. Nový řád ale nabývá síly a připojuje se k němu stále více a více smrtek. Anastázie se rozhodla proti novému řádu bojovat zevnitř Cechu smrtek tak, aby zůstal zachován prvotní smysl kosení, který nový řád absolutně popírá. Nový řád má z kosení velké potěšení, nesmírně si ho užívá a celkově se chová tak, jak by se správná smrtka chovat neměla. Bohužel ale neporušuje žádné ze sedmi přikázání, a tak se s tím oficiálně nedá nic moc dělat.

Po Rowanovi se po konkláve slehla zem. Ve světě řádí ale nová smrtka, která má černou kápi (tu smrtky mít nesmějí) a místo toho, aby kosila obyčejné lidi, tak kosí smrtky nového řádu. Proslýchá se, že je to právě Rowan, který se rozhodl, že po tom, co zavraždil smrtky Goddarda, Randovou a Chomskyho, sprovodí ze světa všechny smrtky, které mají dle jeho názoru potěšení z kosení. Má ovšem Goddardův prsten, a tak jej Nimbus musí považovat za smrtku a nemůže tedy do jeho jednání zasahovat. Cechu smrtek se ale jeho jednání nelíbí, a tak po něm pátrá.

"Nikdy nekos v hněvu. Hněv sice může zbystřit tvé smysly, ale zakalí ti úsudek a úsudek smrtky by nikdy neměl být oslabený."

Rozpory mezi starou gardou a novým řádem se stále více a více vyostřují. Anastázie a Currierová se náhle ocitnou v ohrožení života a musejí se začít skrývat. Zdá se, že jediný, kdo by tohle mohl celé vyřešit, je všemocný Nimbus, který ovšem nemůže do záležitostí Cechu smrtek zasahovat. To, co se děje, je ale moc i na Nimba. Dodrží tedy Nimbus toto pravidlo a bude dál jen nečinně přihlížet, jak se dokonalý svět, který stvořil, bortí, nebo se rozhodne zasáhnout a celé to zastavit?

"Zákon hovoří jasně: Nimbus nesmí za žádných okolností zasahovat do záležitostí smrtek. Nimbus smí pouze pozorovat. I když se mu to, co vidí, ani trochu nelíbí."

Říká se, že druhé díly triologie jsou vycpávkové, ale v tomto případě to není vůbec pravda. Za mě byl Nimbus ještě o kousíček lepší, než byla Smrtka.

Hrozně jsem fandila jak Citře, tak Rowanovi v jejich boji s novým řádem a také jejich citům, které k sobě chovají. Nejraději jsem ovšem měla ctihodnou smrtku Currierovou, kterou jsem si naprosto zamilovala, a to ať už šlo o její chování, myšlení či způsob kosení. Tento díl bych řekla, že je daleko více nacpaný zvraty, a to mega zvraty. Když už si myslíš, že tě nedokáže nic překvapit, a že to, co se tam stalo, bylo už maximum, tak se tam stane něco, co ti vyrazí dech ještě více. Několikrát jsem si některé části knihy musela číst opakovaně, protože jsem nedokázala uvěřit tomu, co se tam stalo. Celou dobu jsem osudy postav doslova prožívala s nimi. Během čtení se ve mě vystřídalo neskutečné množství emocí, ať už napětí, strach, radost, zlost, údiv, pochopení či nepochopení.

Zatímco v prvním díle se v knize objevovaly úryvky z deníků smrtek, zde se objevují úryvky z mysli Nimba, který je podle mě naprosto geniální. Také se tu objeví má oblíbená ctihodná smrtka Faraday, který se v boji proti novému řádu vydá po jiné cestě než ostatní. Objeví se tu i mnoho nových postav, a to ať z řad obyčejných lidí, ale i z řad smrtek. Některé z těchto postav si zamiluješ a některé budeš nenávidět.

Opět si myslím, že kniha má v sobě vše, co v sobě má mít a opět je to kniha, kterou jen tak neodložíš z ruky. Já jsem Nimbus hltala od začátku až do konce. Co se týká konce tohoto dílu...ten je neskutečně šokující. Na konci jsem se bála, jak to s mými oblíbenými postavami v závěru knihy dopadne a nechtěla jsem věřit tomu, co se tam odehrálo. Dokonce došlo i na slzy a po úplném dočtení knihy jsem zůstala sedět s knihou v ruce, otevřenou pusou dokořán a neskutečným nutkáním mít třetí díl. Rozhodně si myslím, že pokud se bojíš, že bys po Smrtce mohl/a mít až moc velké očekávání, které by se ti nevyplnily a byl/a bys tedy druhým dílem zklamaný/á, tak se nemusíš vůbec bát, protože Nimbus tvé očekávání určitě naplní, nebo alespoň mé očekávání naplnil a vlastně i předčil. Nemám absolutně nic, co bych této knize mohla vytknout.

"Právě jsme se ocitli v nejhorším ze všech možných světů." - C. s. Asimov

Pryč z kraje Bdění,
ten pro nás není,