Přeskočit na hlavní obsah

Matčina volba - Samantha King

3,5 ⭐ z 5 ⭐

"Obě miluje, zachránit může jen jedno. "

Matka, která miluje všechny své děti stejně, si neumí představit, že by si měla vybrat, které z nich zachrání před smrtí a které odsoudí k smrti. Přesně před tuhle volbu byla postavena Madeleine, matka dvou dětí, dvojčat, které byly její jediný svět. Madeleine a její muž Dominic pro děti dělali první poslední, aby se měly co nejlépe. Stačila ale jedna jediná chvilka, aby se jejich život otočil vzhůru nohama a stal se noční můrou. V den desátých narozenin dvojčat na dveře místo gratulantů zazvonil muž v kukle a s pistolí v ruce. Jediné, co si Madeleine pamatuje, jsou jeho slova "Jedno si vyber, mrcho." a její následnou volbu...

To bylo před třemi měsíci. Madeleine se z událostí onoho dne pořád nedokázala vzpamatovat. Když se jí dvojčata narodila, tak si slíbila, že mezi nimi nikdy nebude dělat žádné rozdíly, že nebude jednoho upřednostňovat a že bude obě milovat stejně. Přesto se rozhodla a jedno z dětí si vybrala. Je proto špatná matka? Zradila své dítě? Z šoku, který utrpěla, přišla o hlas a částečně i o paměť. Některé události z onoho dne si vůbec nepamatuje, nepamatuje si ani události z předchozích dnů, týdnů, měsíců ani roků. Bloumá proto domem a snaží se vzpomenout, co se vlastně stalo, kdo byl ten muž a proč to udělal. Postupně se jí vybavují střípky vzpomínek, díky kterým přijde na to, že nic není tak, jak se zdá, že nejsou tak dokonalá rodina, jak si myslela a že to peklo, které zažila, možná vůbec neskončilo...

Na tuto knihu jsem narazila nejprve na instagramu a pak u svojí babičky. Babička je velká čtenářka a často chodí do knihovny a její úlovky z knihovny mi vždy ukazuje. Když mi ale ukázala tuto knihu, tak jsem byla hodně překvapená, protože tento žánr vůbec nečte, ale bylo to milé překvapení, a o to víc nadšená jsem byla, když jsem viděla, jak je z knížky unesená. Využila jsem tedy situace, že jí babička má doma, a taky se do ní pustila.

Hned v prologu knihy nás autorka vtáhne do samotného incidentu, kdy je hlavní hrdinka Madeleine nucena si vybrat, které dítě nechá zabít a které přežije. Hned na začátku tedy víme, jak se rozhodla, a my pak v průběhu knihy sledujeme, co následovalo poté. Jak už jsem říkala, Madeleine trpí ztrátou paměti a postupně se jí vybavují určité vzpomínky z její minulosti. My máme tak šanci spolu s ní odkrývat pravdu o tom, co se vlastně stalo. Některé situace, které se v knize staly, jsou snadno odhadnutelné a předvídatelné. Většinou mi to u knih vadí a ruší mi to požitek z příběhu, ale u této mi to vlastně ani nevadilo. Pořád tam totiž bylo hodně situací, které mě ani ve snu nenapadly, a tak se to krásně vyrovnalo.

Kniha je rozdělena do čtyř částí a na konci každé z nich se stalo něco, co mě prostě donutilo číst dál. První část byla teda taková docela zdlouhavá a nezáživná, od té druhé to už ale mělo docela spád a poslední dvě části byly na knize nejlepší. Příběh se podle mě tedy docela pěkně stupňuje a je to příjemné čtení pro sychravé dny.