Přeskočit na hlavní obsah

Hra světla - Stan Lee & Kat Rosenfeld


5 ⭐ z 5 ⭐

Nia je sedmnáctiletá hackerka a influencerka, která má na sociálních sítích přes miliony přátel. Na internetu je velice oblíbená, ale žádného ze svých virtuálních přátel nikdy neviděla naživo. Nesmí totiž ani na krok opustit svůj domov, ve kterém žije jen s otcem. Otec má Niu rád, ale tvrdí ji, že to, že by opustila jejich dům, je nebezpečné. Drží ji proto v jejím pokoji, ve kterém má jen postel a jedno malé okýnko až u stropu, aby se z něj nemohla koukat ven. Její výuku vede sám ve výukové místnosti v jejich domě, kde jí vytváří různá virtuální prostředí, díky kterým jí učí o světě venku. Jednoho dne otec usoudí, že je Nia už dost velká na to, aby mohla vstoupit do světa internetu, sociálních sítí a mohla si tak rozšířit své znalosti. Nia ale stále víc a víc touží po svobodě, po životě tam venku a po opravdových přátelích. 

"Protože lidé neustále hledají způsoby, jak zvětšit svůj svět... Žene nás to kupředu. Chceme posouvat hranice a překonávat překážky, otevřít zavřené dveře a podívat se, co je na druhé straně. Touha po svobodě, po objevování - to je ta nejhlubší lidská vlastnost."

Cameron je středoškolák, který se snaží prorazit na YouTube jako vlogger. Není moc populární, nemá skoro žádné sledující a jeho největší fanynkou je jeho vlastní matka, se kterou žije sám. Jeho otec se totiž před několika lety ztratil při plavbě na místním jezeře Erie. Na jezeře se děje něco divného - ztrácejí se tam lodě, jsou tam bouřky, které se drží jen nad jezerem...je to skoro jako Bermudský trojúhelník. Cameron se rozhodl, že na svých videích zjistí, čím to je a co se stalo s jeho otcem. Sní o tom, že se díky tomu stane slavný a ono se to opravdu stane. Jednou během jeho živého vysílání na YouTube jej na jezeře zastihne silná bouře a udeří do něj blesk. Díky tomu, že to bylo vysíláno živě, se z toho hned stane senzace internetu. Cameron nějakou náhodou tuto událost přežije, a nejen to, on díky ní získá nové schopnosti - dokáže ovládat veškerý software na světě svou myslí, dokáže s ním komunikovat, slyší jej a má výborné hackerské schopnosti. 

"Bylo to zjevení, když si uvědomil, že nejenže umí mluvit se softwarem v zařízeních, která ho obklopují, ale že je umí i přimět, aby komunikovala a spolupracovala navzájem. Je tím pádem něco jako digitální diplomat."

Nia a Cameron se spolu setkají ve virtuálním světě a zjistí, že si spolu skvěle rozumí a že mají na hodně věcí společný názor. Třeba na to, že na internetu je spoustu zla, které je potřeba zastavit. Využijí proto svých hackerských schopností a vydají se do boje s virtuálním zlem. Bohužel ale narazí na nesprávné lidi, kteří si to nenechají líbit... 


Stan Lee je pro mě něco jako Bůh komiksu, takže když jsem viděla, že má od něj vyjít tato kniha, tak jsem věděla, že si ji budu muset přečíst. Po shlédnutí filmu Ready Player One jsem věděla, že i to téma virtuální reality by mi mohlo sednout, a ono tomu tak opravdu bylo. Od tohoto tématu by člověk očekával, že kniha bude plná odborných počítačových termínů, ale není tomu tak. Kniha je psaná opravdu srozumitelně, takže i já, úplný lajk, jsem všemu rozuměla. 

Máme tu dvě hlavní postavy - Niu a Camerona. Niin příběh mě okamžitě zaujal a abych pravdu řekla, tak mě zaujal daleko více než ten Cameronův. Sympatičtí mi jako postavy byli ale oba. Nia je nonstop zavřená ve svém domě, neví teda, jak moc to chodí ve světě mimo její dům a je tak trochu naivní. Byla by ráda, kdyby nikdo nemusel být sám. Je ale velice inteligentní a je to výborná hackerka, dokonce i lepší než Cameron s jeho schopností. Cameron je hodný kluk, kterému záleží na jeho matce. Ze své nové schopnosti není nejprve nadšený, ale díky Nie se jí naučí ovládat a využívat ve svůj prospěch, takže je pak hrozně rád, že ji má. U Camerona se mi zase líbil jeho vývoj, který je tu opravdu skvělý a daleko větší než u Nii. 

Příběh je psaný opravdu čtivě. Jsou zde kratší kapitoly, prolog a epilog. Děj je plynulý, má celkem rychlý spád, je napínavý, stupňuje se a je vyprávěn z několika různých pohledů. Není zde žádná zbytečná omáčka okolo. Vše, co je v knize zmíněno, má nějaký svůj smysl, který se vždy dozvíme - někdy hned a někdy až po delší době. Je zde mnoho skvělých zápletek, které mě opravdu bavily. Líbí se mi, do jakého prostředí je děj zasažen a jaké téma si autor zvolil. Místy jsem se o Niu a Camerona opravdu bála, a nejen o ně. Je tu skvělý záporák, který není zlý jen tak pro nic za nic, ale má k tomu důvod, což mám na záporácích hrozně ráda. Popravdě jsem tuhle knihu hltala opravdu od začátku až do konce a nedokážu najít vůbec nic, co bych jí mohla vytknout. Myslím si, že měla kniha i pěkně nakročeno k dalšímu dílu, škoda, že Stan Lee už není mezi námi, aby jej napsal. 

Knihu opravdu můžu doporučit všem fandům Stana, určitě vás nezklame. Mě se naplnila všechna očekávání, která jsem měla. Doufám, že se jednou dočkáme i filmového zpracování. 

"Každý den spolu mluví celé hodiny. Dokazuje to, pomyslí si, že nemusíte být s někým ve stejné místnosti, abyste byli spolu. Ale platí i opak - že můžete být přímo vedle někoho, aniž byste měli sebemenší tušení, na co ten druhý myslí nebo co cítí."

Za knihu chci poděkovat knihkupectví Knihy Dobrovský a jmenovitě Kačce, která mi poskytla recenzní výtisk, díky čemuž jsem se k přečtení příběhu dostala daleko dříve. #spoluprace #recenznivytisk

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzavřené spolupráce

V současné době mám uzavřené tři stálé spolupráce (#booklab, CREW, Megaknihy) a zároveň navazuji i několik jednorázových spoluprací. Spolupracuji i jako betačtenářka či posudkářka .    Přehled všech spoluprací: #booklab (Slovart) CREW Megaknihy Knihy Dobrovský Humbook FANTOM Print autoři/autorky knih Více o jednotlivých spolupracích zjistíte kliknutím na daný název.  V případě zájmu o spolupráci/betačtení mě můžete kontaktovat na mém instagramovém profilu  či na e-mailové adrese petravachlova@gmail.com. 

Spolupráce s autory/autorkami knih

  Autoři/ autorky, se kterými jsem spolupracovala: Petra Variant   Aglajina zem   Eva Pospíšilová, Klára Pospíšilová   Pátá minuta je o nás  Neexistence Petra Martišková   Tajemství obsidiánu Kouzlo obsidiánu (betačtení) Síla obsidiánu (betačtení)  Náhodou (betačtení) Ve spolupráci s nakladatelstvím  Alpress  + autorkou:  Vůně léta Letní vzplanutí Lenka Poláčková prozatím tajné knihy v rámci betačtení  Vojtěch Hlavenka (Artemian) Vazači zhouby Barb Rýdl  Ten, co kráčí se smrtí 

#booklab (Slovart)

  S nakladatelstvím #booklab mám uzavřenou stálou spolupráci .  Poskytnuté recenzní výtisky knih: Vampýrská akademie I  (Richelle Mead)  Příběhy z Akademie lovců stínů  (Cassandra Clare a spol.) Gallant  (B. E. Schwab)  Vampýrská akademie II - Mrazivý polibek  (Richelle Mead) Vampýrská akademie III - Stínem políbená  (Richelle Mead)  Oko hurikánu - Seafire 3  (Natalie C. Parker)  Vampýrská akademie IV - Krvavý slib  (Richelle Mead)  Dračí plamen   (Patrick Ness)  Alcatraz versus ďábelští knihovníci  (Brandon Sanderson)  Vampýrská akademie V - Spoutáni magií (Richelle Mead)  Každý někdy udělá chybu (Kristin Dwyer)  Vampýrská akademie VI - Poslední oběť (Richelle Mead)  Ofélie už je taková (Racquel Marie)  Detektiv kostlivec - Žezlo prapředků (Derek Landy)  Řetěz z trnů (Cassandra Clare)  Monin kouzelný průvodce obranným pečením (T. Kingfischer)  Detektiv kostlivec 2 - Hra s ohněm (Derek Landy)  Alcatraz versus legie Zakladatelových kostí (Brandon Sanderson)  Pokrevní pouta I (Rich