Přeskočit na hlavní obsah

Dva tisíce dvacet jedna v knižní komunitě


Rok 2021 pro mě byl velmi zlomový, a to jak v osobním životě, tak i v rámci mého působení zde a na bookstagramu. Stalo se toho opravdu hodně a spousta věcí ovlivnila to, jak celý bookstagram aktuálně vnímám a také to, jakým směrem se má tvorba bude vyvíjet dále. Prošla jsem si totiž velkou tvůrčí krizí, zároveň to byl ale rok, který mi skrz knižní komunitu dal nejvíce zkušeností, přátel a možností, jak se dále rozvíjet. A co že se to všechno v tento rok dělo? 

Tvůrčí krize 

Jak již jsem psala v úvodu, tak mě převážnou část roku doprovázela velká tvůrčí krize, která se odrazila na mé aktivitě na bookstragramu a blogu. Myslím si, že to způsobil hlavně můj feed. Vymyslela jsem si sladěný systém, který, jak jsem později zjistila, mi vůbec nevyhovoval. Zároveň jsem v něm ale chtěla pokračovat, aby mi fotky dohromady ladily, což mi sebralo chuť fotit. Po většinu roku jsem proto přidávala hlavně fotky knih, které jsem měla na spolupráce, protože tam mě tlačil termín, ale žádné jiné jsem nepřidávala. 

Ke konci roku jsem se rozhodla celý feed celkově překopat a rozhodla jsem se, že v jednoduchosti je krása. Zároveň jsem si uvědomila, že nemá cenu se s takovými věcmi stresovat a že mě přidávání musí hlavně bavit. 

Humbook posudková skupina

Na přelomu roku 2020 a 2021 probíhal dvoukolový konkurz do Humbook posudkové skupiny, ve kterém jsem uspěla. Jedná se o to, že s holkami ve skupině máme za úkol číst knihy, které u nás ještě nevyšly a napsat na ně posudek, který může být dvojího druhu. 

Prvním druhem jsou posudky na knihy, u kterých se teprve rozhoduje, zda se u nás budou vydávat. V tomhle případě se jedná o knihy, které čteme v originále (často v angličtině) a na základě našeho posudku se v nakladatelství rozhodnou, zda ke knize koupí práva a přeloží ji do češtiny (v rozhodování hrají roli samozřejmě i jiné faktory). 

Dalším druhem jsou marketingové posudky. Zde se jedná o knihy, u kterých je již jasné, že budou vydány, ale v nakladatelství potřebují zjistit, jak efektivně zaměřit marketingovou kampaň. Tyto knihy již mohou být přeložené, nebo jsou opět v originále. 

Posudek vždy poptává některé z nakladatelství, které spadá pod Albatros media, a my máme na výběr, zda se o jeho vypracování přihlásíme, či nikoliv. Nikdo nás tedy nenutí číst knihy, které číst nechceme. O knihách nesmíme nikde mluvit až do doby, kdy k tomu dostaneme svolení. Za vypracování posudků nedostáváme zaplaceno, ale dostaneme za ně odměnu v podobě knihy, kterou si samy vybereme. 

Betačtenářství 

Díky mému působení v posudkové skupině jsem se také dostala k možnosti být betačtenářkou. Betačtenář má za úkol číst rukopisy knih, které se připravují k vydání a být tak nápomocen autorovi při vylepšování jeho textu. Já v současné době spolupracuji s dvěma autorkami, kterými jsou Petra Martišková a Lenka Hučínová. 

Knižní projekty, kterých jsem se zúčastnila:

Závislácký velvyslanec  

Projekt, ve kterém jsem měla na starosti přidávání příspěvků ve facebookové skupině Knižní závisláci od Knihy Dobrovský. O tomto projektu si můžeš přečíst v mém starším článku, který najdeš zde

Stínový srpen

Společné čtení série Pekelné stroje od Cassandry Clare, které jsem spolupořádala s @knihomolka_sarka, která mě k němu přizvala. V rámci tohoto projektu jsem navázala mnoho nových přátelství, za které jsem opravdu ráda. Více si o společném čtení můžeš přečíst zde.

Kouzelný prosinec

Měsíc plný výzev a úkolů, které nám měly pomoct se naladit na tu správnou atmosféru před Vánoci. Projekt jsme pořádali s @lifewithbookstagram, @mala_knihomolka_zanet, @knizni.supernova, @makemefeelitall a @knihy_a_filmy. Do tohoto projektu se Vás zapojilo neskutečné množství a díky Vám jsme si celý prosinec náramně užili. Moc děkujeme! Více se o projektu můžeš dozvědět zde

Shrnutí přečtených knih 

Minulý rok jsem si stanovila svůj čtecí cíl na 40 knih a nepovedlo se mi ho splnit. Přečetla jsem celkem 33 knih (které to jsou se můžeš podívat zde). Mezi přečtenými knihami se objevovalo nejvíce fantasy, ale oproti dřívějším letům se zde objevilo i více knih od českých autorů. 

Nejlepší knihy roku 2021 

Nejlepší zahraniční knihy:
Nejlepší české knihy:
Nezahrnuji sem knihy, které jsem četla v rámci rereadingu nebo posudků. Při kliknutí na knihu se ti zobrazí recenze. 

Nejhorší kniha roku 2021 

V loňském roce jsem četla jedinou knihu, která mě vyloženě zklamala a tou je Město knih od Akrama El-Bahaye. 

Předsevzetí do roku 2022 

Do letošního roku jsem si nestanovila žádné čtecí cíle týkající se počtu přečtených knih. Uvědomila jsem si, že je to zbytečné a člověk se tou hranicí akorát stresuje. Číst by se mělo hlavně pro radost a ne pro čísla a tím jsem se rozhodla pro letošní rok řídit. Bookstagram jsem si založila hlavně proto, že mě to bavilo a chtěla jsem své pocity z knih sdílet s ostatními. Bohužel se z toho stala honba za čísly a dokonalým feedem a radost z knih tak šla stranou. Touhle cestou já jít nechci, a proto jsem se rozhodla letos zpomalit a více si to tu s Vámi užívat. 

Knihy, které letos přečtu, najdeš zde

Děkuji, že jsi si našel/našla čas tento článek přečíst a přeji ti krásný den. ❤️





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzavřené spolupráce

V současné době mám uzavřené tři stálé spolupráce (#booklab, CREW, Megaknihy) a zároveň navazuji i několik jednorázových spoluprací. Spolupracuji i jako betačtenářka či posudkářka .    Přehled všech spoluprací: #booklab (Slovart) CREW Megaknihy Knihy Dobrovský Humbook FANTOM Print autoři/autorky knih Více o jednotlivých spolupracích zjistíte kliknutím na daný název.  V případě zájmu o spolupráci/betačtení mě můžete kontaktovat na mém instagramovém profilu  či na e-mailové adrese petravachlova@gmail.com. 

Spolupráce s autory/autorkami knih

  Autoři/ autorky, se kterými jsem spolupracovala: Petra Variant   Aglajina zem   Eva Pospíšilová, Klára Pospíšilová   Pátá minuta je o nás  Neexistence Petra Martišková   Tajemství obsidiánu Kouzlo obsidiánu (betačtení) Síla obsidiánu (betačtení)  Náhodou (betačtení) Ve spolupráci s nakladatelstvím  Alpress  + autorkou:  Vůně léta Letní vzplanutí Lenka Poláčková prozatím tajné knihy v rámci betačtení  Vojtěch Hlavenka (Artemian) Vazači zhouby Barb Rýdl  Ten, co kráčí se smrtí 

#booklab (Slovart)

  S nakladatelstvím #booklab mám uzavřenou stálou spolupráci .  Poskytnuté recenzní výtisky knih: Vampýrská akademie I  (Richelle Mead)  Příběhy z Akademie lovců stínů  (Cassandra Clare a spol.) Gallant  (B. E. Schwab)  Vampýrská akademie II - Mrazivý polibek  (Richelle Mead) Vampýrská akademie III - Stínem políbená  (Richelle Mead)  Oko hurikánu - Seafire 3  (Natalie C. Parker)  Vampýrská akademie IV - Krvavý slib  (Richelle Mead)  Dračí plamen   (Patrick Ness)  Alcatraz versus ďábelští knihovníci  (Brandon Sanderson)  Vampýrská akademie V - Spoutáni magií (Richelle Mead)  Každý někdy udělá chybu (Kristin Dwyer)  Vampýrská akademie VI - Poslední oběť (Richelle Mead)  Ofélie už je taková (Racquel Marie)  Detektiv kostlivec - Žezlo prapředků (Derek Landy)  Řetěz z trnů (Cassandra Clare)  Monin kouzelný průvodce obranným pečením (T. Kingfischer)  Detektiv kostlivec 2 - Hra s ohněm (Derek Landy)  Alcatraz versus legie Zakladatelových kostí (Brandon Sanderson)  Pokrevní pouta I (Rich